گیربکس سیکلوئیدی

گیربکس سیکلوئیدی در حین کار شامل ترکیبات مختلف چرخ دنده است. اصل عملکرد گیربکس سیکلوئیدی بر اساس ایجاد اتصالات بین شفت اولیه و ثانویه است. با استفاده از چرخ دنده ها با تعداد دندانه های مختلف ، گیربکس با شرایط جاده سازگار می شود. با افزایش سرعت چرخش محور خروجی گیربکس دستی نسبت به سرعت چرخش ورودی ، مقدار گشتاور از موتور احتراق داخلی تا فاصله بین دو محور کاهش می یابد. با کاهش سرعت چرخش محور خروجی گیربکس دستی نسبت به سرعت چرخش محور ورودی ، برعکس ، میزان گشتاور از موتور به چرخ های محرک افزایش می یابد.

نقاط بازرسی در تعداد مراحل متفاوت است. هر مرحله نسبت دنده مخصوص به خود را دارد. این نسبت تعداد دندانه های چرخ دنده محرک به تعداد دندانه های محرک است. دنده پایین بیشترین نسبت دنده را دارد ، در حالی که دنده بالا کمترین نسبت دنده را دارد. هرچه نسبت دنده کمتر باشد ، سرعت خودرو بیشتر می شود. هنگام تغییر نسبت دنده و سرعت خودرو ، از کلاچ برای خاموش کردن لحظه ای گیربکس استفاده می شود.

نحوه تولید گیربکس سیکلوئیدی

بسته به طراحی گیربکس سیکلوئیدی، می توان دو محوره و سه محوره وجود داشت. هر دو دستگاه و روند عملکرد واحدها تا حدودی متفاوت است. انتخاب نسبت دنده بهینه توسط راننده انجام نمی شود ، بلکه به طور خودکار از طریق ماژول کنترل انجام می شود. از طریق وسایل الکترونیکی (ماژول کنترل) است که می توان سرعت خودرو را به راحتی کنترل کرد. محبوب ترین آنها ماشین های اتوماتیک هیدرولیک هستند.

گشتاور آنها توسط توربین ها از طریق سیال کار منتقل می شود. علیرغم این واقعیت که یک ماشین،  سوخت بیشتری نسبت به مکانیک و حتی زمان بیشتری برای شتاب نیاز دارد ، بیشتر رانندگان “اتوماتیک” را ترجیح می دهند. از این گذشته ، برای آنها بسیار راحت تر از “مکانیک” است. علاوه بر این ، گیربکس سیکلوئیدی مدرن سازگار هستند و می توانند به راحتی با سبک های مختلف رانندگی سازگار شوند.

همگام سازها: همگام سازها جز جدایی ناپذیر گیربکس ها هستند.  به جز راه حل های چرخ دنده ای. از نظر فیزیکی ، کار همگام سازها به دلیل نیروی اصطکاک است. عملکرد همگام سازها این است که سرعت چرخش چرخ دنده ها و شفت ها را برابر می کند ، در نتیجه همه شرایط را برای تعویض دنده نرم ایجاد می کند. به لطف همگام سازها ، گیربکس کمتر فرسوده می شود و سر و صدای کمتری ایجاد می کند. همگام سازها به طور فعال در گیربکس های دستی و گیربکس های روباتیک وجود دارند. در خودروهای دارای گیربکس هلیکال ، جایگزین همگام سازها عناصر کنترل اصطکاک است.

كاربرد گیربکس سیکلوئیدی

توجه ویژه ای به طراحی گیربکس سیکلوئیدی در چیدمان بلبرینگ قوی و بادوام می شود. بسته به نسخه ، بیشتر برای نصب شفت های چرخ دنده ای ، یاطاقان غلتکی مخروطی یا یاطاقان توپ شیار عمیق استفاده می شود. برای نسخه های ویژه ، بلبرینگ های زاویه ای تماس برای کاهش دما یا یاتاقان های سنگین برای بارهای شفت بسیار بالا استفاده می شود. عمر بلبرینگ 20000 ساعت کارکرد دارد.هنگام طراحی محفظه های چرخ دنده ای و ترتیب بلبرینگ ، باید مراقب باشید تا در حین کار از هم راستایی بیش از حد محور جلوگیری شود. به همان اندازه مهم است که بدنه و قطعاتی که از نظر موازی ، عمود ، تناسب و متمرکز بودن نصب می شوند در محدوده تحمل مشخص تولید شوند.

گیربکس سیکلوئیدی