گیربکس مکعبی

مدل های زیادی از گیربکس ها در بازار وجود دارد. این دستگاه ها در سیستم های انتقال در بسیاری از برنامه های مختلف استفاده می شود. یکی از انواع گیربکس های موجود گیربکس مكعبي است. ویژگی های طراحی گیربکس گیربکس مكعبي این است که بر اساس یک چرخ دنده بسیار قوی مورب توسعه یافته است.

نحوه ساخت گیربکس مكعبي

محفظه چرخ دنده مکعبی شکل ، ریخته گری یا جوش داده شده است ، فلنج ها و درپوش های بلبرینگ از چدن خاکستری ، فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ، با یا بدون پوشش گالوانیزه ساخته شده است. محفظه محفظه چرخ دنده مکعبی شکل ، ریخته گری یا جوش داده شده است دارای 6 سطح ماشین کاری شده با 4 سوراخ نصب رزوه ای برای نصب در هر موقعیت نصب است. درپوش ها و فلنج های بلبرینگ مجهز به صندلی های مرکزی و نخ های محکم کننده هستند.

اجزاي گیربکس مكعبي

اجزای گیربکس مكعبي، كه همیشه به صورت یک مجموعه کامل تولید و عرضه می شوند. چرخ دنده های مورب دارای ارتفاع ثابت دندان هستند.  دندان های چرخ دنده معمولاً آسیاب می شوند و می توانند با نیتریدینگ یا کربن سازی سخت شوند. گیربکس مكعبي در ابعاد خود همیشه برای جایگزینی گیربکس های موجود مناسب نیستند ، بنابراین ، در برخی موارد ، تنها با تعویض جفت دنده مورب می توان عملکرد یک گیربکس قدیمی را بازیابی کرد. می توانید مجموعه ای از چرخ دنده های مورب با دندان مارپیچ را برای همه گیربکس های استاندارد سفارش دهید یا بر اساس مشخصات خود در مورد ساخت یک جفت مورب خاص توافق کنید.

نمودار گیربکس مكعبي

برای انتخاب طرح یاتاقان صحیح ، لازم است قدر و جهت نیروهای در دنده و هرگونه نیروهای اضافی خارجی را بدانید. برای چرخ دنده های مورب با دندان های مارپیچ ، نیروهای محوری ناشی از اجزای محوری تماس دندان باید برای بلبرینگ ها در نظر گرفته شود. جهت این نیروها بستگی به جهت مارپیچ چرخ دنده های مورب و جهت چرخش دارد. در چرخ دنده های استاندارد مورب ، دنده چپ دست و دنده راست دست است. یک پارامتر مهم گیربکس مكعبي ، عکس العمل عقب در دنده مورب است.  میزان عکس العمل بستگی به تعامل دارد. اگر عکس العمل بیش از حد بزرگ یا خیلی کوچک تنظیم شود ، ممکن است سر و صدا و سایش زودرس ایجاد شود. یک طرح ویژه با کاهش واکنش نیز در صورت درخواست ارائه می شود. سطح سر و صدا در حین کار با گیربکس مورب حدود 75 دسی بل است و به کیفیت قطار دنده بستگی دارد. حداکثر دمای سطح مجاز محفظه چرخ دنده 80 درجه سانتی گراد است. علاوه بر پیکربندی استاندارد گیربکس مكعبي، گیربکس هایی با حداکثر 6 شافت خروجی می توانند عرضه شوند. نسخه خاصی از گیربکس مكعبي با فولاد ضد زنگ یا شفت های روکش کروم موجود است. از نظر ساختاری ، چرخ دنده های مورب می توانند مجهز به شفت های جامد یا توخالی ، فلنجی برای نصب موتور یا فلنجی در قسمت شفت خروجی باشند.

گیربکس مکعبی